بازار یابی دندانپزشکی

بهترین متخصص ایمپلنت دندان در کرج (دکتر محسن بیاتی) بهترین دندانپزشک در کرج اجزا ایمپلنت دندان ایمپلنت دندان در تبریز تکنیک‌ها و فناوری‌های مورد استفاده دکتر پرهام پناهی مزیت‌های ایمپلنت دندان بهترین متخصص ایمپلنت در تبریز هزینه کامپوزیت دندان در کامپوزیت دندان اقساطی در غرب تهران “زیبایی لبخند با پرداخت اقساطی؛ کامپوزیت دندان اقساطی در غرب تهران” نقش هوش مصنوعی در دندانپزشکی دیجیتال دندانپزشکی دیجیتال در غرب تهران (دندانپزشکی قدس) مزایای دندانپزشکی زیبایی دندانپزشکی زیبایی در اندیشه (دندانپزشکی قدس) افراد ایده‌آل برای ایمپلنت دندان انواع ایمپلنت مورد استفاده در اندیشه بهترین کلینیک ایمپلنت اندیشه (کلینیک تخصصی ایمپلنت قدس) معیارهای انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در غرب تهران تفاوت بین ایمپلنت دیجیتال در غرب تهران با انواع ایمپلنت‌های سنتی


چرا پرشدگی زیاد باعث دندان درد می شود

https://i.ytimg.com/vi/cBsw_mMtF0g/maxresdefault.jpg

درد ناشی از پرشدگی زیاد چگونه ایجاد می شود و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

 

اگر قبلاً پر کننده دندان داشته اید ، ممکن است به یاد داشته باشید که دندانپزشک شما یک تکه کاغذ رنگی را در دهان خود قرار داده و به شما می گوید آن را گاز بگیرید. سپس او احتمالاً سوال "آیا احساس اضافه می کنید؟"

از آنجایی که هنگام پر کردن دهان معمولاً بی حس است ، معمولاً دشوار است بگوییم که هنگام نشستن روی آن صندلی پر شده است. در عین حال معمولاً می گوییم همه چیز خوب است تا بتوانیم فوراً از آنجا خارج شویم.

گاهی اوقات ، در طی چند روز پس از معاینه ، متوجه می شویم که پر شدن اندکی بالاتر از دندان های دیگر است. وقتی چیزی را گاز می گیریم ، ابتدا پر کردن و دندان روی آن یکدیگر را لمس می کنند و یک لقمه نامنظم ایجاد می کنند. اما بدترین دردی است که با پرشدگی زیاد احساس می شود. اگر ناراحتی کوتاه مدت وجود داشته باشد ، که می توانیم آن را به عنوان یک روند عادی نیز در نظر بگیریم ، این مشکل از بین می رود ، اما اگر ادامه یابد ، باید اصلاح شود.

 https://i.ytimg.com/vi/xLllq_itDJ0/maxresdefault.jpg

چرا پر شدن زیاد باعث درد می شود؟

 

دندان توسط یک بافت نازک در استخوان به نام بافت همبند پریودنتال پشتیبانی می شود. وقتی پرکننده شما خیلی بالا است ، دندان پایین این بافت فشار می آورد و این بافت را حساس می کند.

 

تمام بافتهای بدن هنگام استرس حساس می شوند. به عنوان مثال ، اگر تمام روز در باغ کار کنید و علف های هرز بدون دستکش را از بین ببرید ، دستان شما قرمز می شود و ادم جمع می کند. در نتیجه ، بدن خون بیشتری را به دستان شما می فرستد و به بهبود آنها کمک می کند. همین اتفاق در مورد آشفتگی ناشی از پر شدن زیاد رخ می دهد.وقتی این بیماری وضعیت پیشرفته پیدا کند ، از آن به عنوان پریودنتیت آپیکال علامت دار یا پریودنتیت حاد آپیکال یاد می شود.

 

چگونه می توانیم از درد ناشی از پریودنتیت آپیکال جلوگیری کنیم؟

 

پر شدن زیاد باید برداشته شود یا اصلاح شود تا درد متوقف شود. بنابراین باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید و اظهار کنید که میزان پر شدن زیاد است. دندانپزشک با سایش پر کردن و فرآیند تراش ، دوباره نیش شما را بررسی می کند. این روند چند دقیقه طول می کشد.

 

چه مدت طول می کشد تا درد متوقف شود؟

بعد از اینکه دندانپزشک این عمل را انجام داد ، بافت همبند هنوز به بهبودی نیاز دارد. روند بهبود می تواند از یک روز تا دو هفته متفاوت باشد. اگر بعد از دو هفته درد ادامه داشت ، در صورت وجود مشکل دیگر باید دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

صبر نکنید و با دکتر خود تماس بگیرید. این بهترین و کوتاه ترین راه برای حل مشکل و جلوگیری از جدی شدن مشکل است.



:: برچسب‌ها: پریودنتیت, دندانپزشک, ترمیم دندان , عصب کشی , بهداشت دهان و دندان,

نویسنده : رضا نیکبخت تاریخ : دو شنبه 29 دی 1399

خونریزی لثه

https://cdn-blog.credihealth.com/wp-content/uploads/2018/10/Bleeding-Gums-1.jpg

خونریزی لثه

اگرچه خونریزی لثه در نتیجه بیماری هایی است که ممکن است در لثه ایجاد شود ، اما به دلیل سایر مشکلات سلامتی نیز می تواند رخ دهد. خونریزی لثه ای همچنین می تواند در نتیجه مسواک زدن بیش از حد دندان ها ، استفاده بیش از حد از نخ دندان یا استفاده نادرست از پروتزها ایجاد شود.

همراه با این مشکلات و سایر مشکلات روزمره ، خونریزی لثه همچنین می تواند بیماری هایی مانند پریودنتیت ، لوسمی ، کمبود ویتامین و کمبود پلاکت را تحت تأثیر قرار دهد. چنین بیماری هایی باعث می شود که لثه به راحتی خونریزی کرده و ملتهب شود. به همین دلیل ، کسانی که مشکل خونریزی لثه ای دارند قطعاً باید برای اطلاع از علت این مشکل به یک موسسه بهداشتی مراجعه کنند و درمان آن را شروع کنند.

خونریزی لثه چیست؟

خونریزی لثه بر سلامتی فرد تأثیر منفی می گذارد ، از تجمع پلاک بیش از حد در لثه شروع می شود. پلاک باکتریایی چسبناک و بی رنگ که در نتیجه تجمع پلاک تشکیل شده و باعث التهاب در لثه می شود. این پلاک ها به مرور زمان باعث خونریزی و لثه های ناسالم در فرد می شوند.

تجمع بیش از حد پلاک می تواند باعث خونریزی و همچنین بیماری استخوان فک به نام پریودنتیت شود که یک مسئله سلامتی بسیار مهم است. این بیماری و بیماری های مشابه در دهان می تواند بر سلامت فرد تأثیر منفی بگذارد. بنابراین ، خونریزی لثه باید جدی گرفته شود و دلایل ایجاد این مشکل باید با تماس با دندانپزشک بررسی شود و بلافاصله روند درمان آغاز شود.

علائم خونریزی لثه چیست؟

خونریزی لثه معمولاً هنگام مسواک زدن مشاهده می شود. علاوه بر این ، برخی از مشکلات حساسیت به عنوان علائم مختلف بیماری رخ می دهد که باعث خونریزی لثه می شود. سوزن سوزن شدن در لثه هنگام مصرف نوشیدنی های گرم و سرد ، احساس فشار به لثه هنگام جویدن غذا ، قرمزتر از رنگ طبیعی لثه و علاوه بر این وضعیت ، تورم ، فشار بیش از حد لثه پروتزهای استفاده شده از مهمترین علائم خونریزی لثه است.

https://www.southfloridadentalcare.com/wp-content/uploads/2019/08/WhiteRabbit_Dental_750_1_What-You-Can-Do-to-Stop-Your-Gums-from-Bleeding_8.30.19.jpg

چه عواملی باعث خونریزی لثه می شود؟

جدا از بیماری های مرتبط با لثه ، بسیاری از بیماری های دیگر نیز می توانند باعث خونریزی لثه شوند. شایعترین دلایل خونریزی لثه عبارتند از:

 

- مسواک زدن با فشار روی لثه

- تغییرات هورمونی در دوران بارداری

- استفاده نادرست از نخ دندان

- مال اکلوژن (اختلال گزش)

- سیگار کشیدن

- عفونت

- رژیم غذایی ضعیف

- استفاده از داروهای ضد انعقاد خون

- کمبود ویتامین C یا ویتامین K

- دیابت

- بیماری قلبی

 

چگونه خونریزی لثه تشخیص داده می شود؟

خونریزی لثه ای معمولاً  دلیل نیست بلکه نتیجه بیماری است. برای جلوگیری از این نتیجه ، لازم است که به طور منظم با یک پزشک متخصص مشورت کنید. مراقبت روزانه از دهان و دندان باید به طور منظم و با دقت انجام شود ، علاوه بر این ، حداقل هر 6 ماه باید معاینه دندانپزشک انجام شود.

با معاینه دندانپزشک ، همه مشکلات مربوط به بهداشت دهان و دندان را می توان یافت. در حین معاینه ، اگر معاینه توسط دندانپزشک و مشکلات تجربه شده توسط بیمار با دندانپزشک در میان گذاشته شود ، بیماری های احتمالی دندان به راحتی قابل تشخیص و درمان هستند.

در برخی موارد ، ممکن است برخی آزمایشات توسط پزشک درخواست شود تا تشخیص به راحتی انجام شود. پس از اجرای تمام این روش ها ، می توان نتایج اساسی خونریزی لثه و سایر مشکلات مربوط به سلامت دهان را تعیین کرد و روند درمانی مناسب را شروع کرد.



:: برچسب‌ها: دندان درد, التهاب لثه, دندانپزشک, سلامت لثه, بهداشت دهان و دندان, خونریزی لثه,

نویسنده : رضا نیکبخت تاریخ : یک شنبه 21 دی 1399

درمان عصب کشی چگونه انجام می شود؟

https://th.bing.com/th/id/OIP.-OEt3Drh3TEPuskdct8w9gHaF6?pid=Api&rs=1

درمان عصب کشی چگونه انجام می شود؟

درمان عصب کشی انجام می شود تا در نتیجه پوسیدگی یا عفونت بیش از حد ، دندان بتواند دوباره به کار خود ادامه دهد. درمان عصب کشی ، عصب و پالپ دندان پوسیده آلوده قطعاً برداشته می شود. قسمت پوسیده دندان تمیز و دوباره پر می شود. درمان کانال ریشه یک عمل بسیار مهم است که توسط دندانپزشکان انجام می شود.

 

درمان عصب کشی ریشه چیست؟

بدون اطلاع از ساختار دندان ، درمان کانال ریشه بی معنی خواهد بود. لایه های موجود در ساختار دندان به شرح زیر است:

مینا

عاج

پالپ

ترتیب فوق از خارج به داخل انجام می شود. این ترتیب 3 قسمت اصلی دندان را تشکیل می دهد. کانال ریشه در ساختار هر دندان نامی است که به فضای واقع در مرکز دندان داده می شود. به بافت نرم کانال ریشه پالپ گفته می شود. پالپ مملو از رگ ها و اعصاب است که نقش مهمی در تغذیه دندان دارند.

درمان ریشه یکی از مهمترین عواملی است که از ریزش و کشیدن دندان جلوگیری می کند. قبل از این روش درمانی که در سالهای اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است ، مستقیماً هنگام پوسیدگی یا عفونت دندان کشیده می شد. از طرف دیگر ، درمان عصب کشی لایه پالپ آلوده را تمیز کرده و آن را به ساختار دندان اضافه می کند.

در طی درمان عصب کشی ، در طی فرآیند تمیز کردن ، اعصاب موجود در پالپ برداشته می شوند. اما بعد از این روش می توان از دندان بدون مشکل استفاده کرد. دلیل این امر این است که اعصاب موجود در لایه پالپ دندان فقط در بزرگسالان احساس گرما و سرما می کنند. هیچ وظیفه مهم دیگری به جز آن شناخته نشده است.

وقتی لایه های دندان آسیب می بینند ، دندان معمولاً آلوده می شود زیرا باکتری ها در داخل دندان شروع به رشد می کنند. به غیر از آلوده بودن ، گاهی اوقات دندان ها می توانند باعث ایجاد آبسه نیز شوند. چرکی که در ریشه دندان جمع می شود ، آبسه نامیده می شود. پوسیدگی و آبسه دندان می تواند باعث از دست دادن دندان و از دست دادن استخوان در صورت عدم درمان شود

 

درمان ریشه چه مدت طول می کشد؟

در حالی که درمان کانال ریشه را می توان در یک جلسه انجام داد ، اما گاهی اوقات در دو جلسه قابل حل است. این به دلیل پوسیدگی دندان است. علاوه بر این ، مشاهده می شود که درمان کانال ریشه در سه جلسه انجام می شود. یک فرد برای انجام درمان ریشه باید یک متخصص ریشه یا دندانپزشکی باشد. متخصصان ریشه دندان نیز نوعی دندانپزشک هستند. علاوه بر دندانپزشکی ، آنها در لایه پالپ دندان و عصب دندان تخصص دارند.

اولین مرحله در درمان کانال ریشه اشعه ایکس است تا ببینید ریشه کانال چگونه است. با تشکر از  اشعه ایکس ، اگر در اطراف دندان خراب عفونت استخوان وجود داشته باشد ، این نیز دیده می شود.

در این روش ، بیهوشی موضعی توسط متخصص انجام می شود. به لطف بی حسی موضعی ، بیمار هیچ دردی را احساس نمی کند زیرا دندان ها و اعصاب اطراف آن بی حس شده اند.

بعد از بی حس شدن دندان و محیط اطراف آن ، توسط پزشک یک ماده ضد آب در ناحیه اطراف دندان قرار می گیرد. هدف از این کار جلوگیری از خیس شدن دندان و محیط اطراف آن است. سپس ، سوراخی در دندان ایجاد می شود تا به محلی که عفونت رخ داده است برسد و آن را درمان کند.

عفونت و باکتری های تشکیل شده در دندان با کمک ابزاری که از آن سوراخ وارد شده پاک می شود. علاوه بر این ، بافت عصبی داخل دندان نیز گرفته می شود. سوراخ باز شده در دندان به منظور انجام درمان کانال ریشه بزرگ می شود. به منظور بزرگتر شدن سوراخ دندان ، از ابزاری با ساختاری مانند راش استفاده می شود. به این ترتیب دندان آسیب زیادی نمی بیند. به این مرحله از درمان کانال ریشه ، پر کردن کانال گفته می شود. از آنجا که در هنگام پر کردن هیچ عصبی در دندان وجود ندارد ، طبیعتاً دردی احساس نمی شود.

 

 

 

در طی این درمان ، اجزای تشکیل دهنده هیپوکلریت سدیم و آب به فواصل زمانی در دهان ریخته می شود تا قسمت های باقی مانده در دهان تمیز شود. بنابراین ، هیچ بقایایی در دهان ایجاد نمی شود.

پس از اتمام درمان عصب کشی  ، سوراخ دندان باید بسته شود. با این حال ، دندانپزشکان از این نظر به دو قسمت تقسیم می شوند. در حالی که یک طرف معتقد است که سوراخ دندان باید در همان روز بسته شود ، طرف دیگر می گوید که سوراخ باید به طور موقت بسته شود و اگر بعد از 1 هفته مشکلی مشاهده نشود ، باید کاملاً بسته شود.

از نوعی ترکیب لاستیکی برای پوشاندن سوراخ دندان استفاده می شود. بستن سوراخ دندان یک مسئله بسیار مهم است هم برای جلوگیری از پر شدن آلودگی و باکتری در سوراخ و هم برای محافظت از ساختار محکم دندان.

قبل از بسته شدن سوراخ   ، بررسی می شود که داخل سوراخ خشک باشد یا خیر. پس از آن ، عمق کانال اندازه گیری می شود. اگر مواد لاستیکی قرار داده شده در سوراخ از سوراخ سرریز شود ، قسمتهای اضافی آن بریده می شود. این ماده لاستیکی سوراخ اصلی مجرا را می پوشاند ، اما برای جلوگیری از ورود نشت کافی نخواهد بود. بنابراین ، بسته شدن سوراخ با مخلوط های مختلف تقویت می شود.

پس از تکمیل درمان کانال ، پوسیدگی دندان برای درمان شروع می شود. پس از انجام فرآیند پر کردن بر روی پوسیدگی دندان دوام درمان کانال ریشه افزایش می یابد. بیمار که تمام مراحل آن به پایان رسیده است ، می تواند در همان روز به خانه برود.

 

مواردی که باید بعد از درمان کانال ریشه در نظر گرفت

اگرچه درمان کانال ریشه گاهی یک روند درمانی یک جلسه ای است ، اما در برخی موارد ممکن است به جلسه دوم یا سوم ادامه یابد. در چنین مواردی و پس از اتمام درمان کانال ریشه ، موارد مهمی وجود دارد که بیماران باید به آنها توجه کنند. این عناوین در زیر لیست شده است:

اگر درمان کانال ریشه به هر دلیلی در جلسه دوم یا سوم معلق باشد ، دندان مورد درمان باید تا پایان درمان از دندان درمان شده کمتر استفاده کند.

حتی اگر روند درمان کانال ریشه کاملاً به پایان رسیده باشد ، مطلقا حداقل برای چند ساعت نباید چیزی خورد و نوشید.

تا 3 تا 4 روز پس از درمان کانال ریشه به دندان شما ، کاملاً لازم است که از غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم در مقایسه با مواد طبیعی خودداری کنید.

دندان ها باید هر روز پس از درمان به طور منظم مسواک بزنند. اگر روی مسواک زدن شخصی انجام شده باشد ، فرد باید همان الگوی خود را ادامه دهد.

اگر نخ دندان یا دهان شویه توسط دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان داده شود ، قطعاً باید از آن استفاده شود. در غیر این صورت ، تجربه سایر مشکلات با سایر دندانها نیز امکان پذیر خواهد بود.



:: برچسب‌ها: عصب کشی, دندانپزشک, بهداشت دهان و دندان , ترمیم دندان,

نویسنده : رضا نیکبخت تاریخ : یک شنبه 14 دی 1399

مراقبت از دندان لمینت

https://th.bing.com/th/id/OIP.LbAnqMBSUJJ6OxeYwsVGMwHaE8?pid=Api&rs=1

مراقبت از دندان لمینت

دندان لمینت در سال 1983 در ایالات متحده آمریکا ظهور کرد. این برنامه روشی نبود که مردم عادی از آن استفاده کنند زیرا هنگام اختراع بسیار گران بود. اما امروزه بسیاری از افراد می توانند این کار را انجام دهند زیرا خیلی لوکس نیست. دندان لمینت شده همچنین به عنوان لنز دندان و دندان سرامیکی نیز شناخته می شود. این دندان باعث زیبایی ظاهری دندان های افراد می شود و به صورت سفارشی ساخته می شود. دندان لمینت همرنگ دندان فرد است ، بنابراین وقتی از بیرون مشاهده می شود ، به نظر می رسد یک دندان طبیعی است.

 

لمینت پوششی است که به قسمت جلوی دندان متصل می شود. امروزه به طور گسترده ای در بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل عمر طولانی ترجیح داده می شود. دندان های لمینت بسیار شبیه ناخن مصنوعی هستند. به عبارت دیگر ، دندانهای اصلی و دندانهای لمینت شما به اندازه ناخن و دست مصنوعی سازگار هستند.

 

مراقبت از دندان لمینت

آنچه برای مراقبت از دندان لمینت باید انجام شود تفاوت زیادی با آنچه هر فرد باید به طور معمول برای بهداشت دهان و دندان انجام دهد، ندارد. قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از لمینت ، بهداشت دهان و دندان باید بررسی شود و اگر بیمار احتمالاً مشکل لثه دارد ، ابتدا باید این مشکل برطرف شود. پس از استفاده از لمینت ، مسواک و نخ دندان را دو بار صبح و عصر به طور معمول مسواک بزنید.

 

انواع دندان های لمینت

2 نوع دندان لمینت وجود دارد ، لمینیت کامپوزیت و لمینیت سرامیکی.

 در محافظت از رنگ ، قسمت و سطح خارجی دندان لمینت کامپوزیت بسیار موثر است. دندانهای لمینت کامپوزیت را می توان در یک جلسه انجام داد. در حقیقت ، وقتی برای تهیه دندان لمینت به دندانپزشک مراجعه می کنید ، اگر ساختار دندان شما برای این کار مناسب باشد ، دندانپزشک می تواند این دندان را در همان روز بسازد.

 https://i.pinimg.com/originals/d7/2a/5b/d72a5b99cd9d3c90826f397e9be6ea20.jpg

دندان لمینت سرامیکی در ترمیم دندان ، دندانهای رنگی و آسیب دیده موثرتر هستند و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. دندان لمینت سرامیکی در قسمت جلوی دندان ها قرار می گیرد و ضخامت آن 0.2-0.6 میلی متر است. به عبارت دیگر ، ساختار بسیار نازکی دارد و بنابراین هیچ گونه ناراحتی برای دندان ها ایجاد نمی کند. دندانهای سرامیکی در محیط آزمایشگاهی تهیه می شوند زیرا دندانهای بسیار خاصی هستند.

 

چه زمانی دندان های لمینت مورد نیاز است؟

دندانهای لمینت برای طراحی لبخندها مورد نیاز است. از نظر زیبایی ، دندانهای لمینت یک روش بسیار موثر است. دندان های کوتاه را می توان با دندان های لمینت کشیده و با بزرگ تر کرد و فاصله دندان ها را کاهش داد. دندان های کج را می توان اصلاح کرد تا تصویر بهتری از دهان ایجاد شود. در عین حال ، دندانهای شکسته را می توان با دندانهای لمینت ترمیم کرد.

 

مزایای دندان لمینت چیست؟

از آنجایی که دندان های لمینت با دندان های خود شما سازگار خواهد بود ، به شما این احساس را می دهد که از دندان های طبیعی خود استفاده می کنید. دندان لمینت یک روش بدون درد است و شما می توانید در مدت زمان کوتاهی ظاهر سالمی داشته باشید. در حین انجام این روش ، هیچ کاری برای بر هم زدن ظاهر طبیعی و ساختار دندان ها انجام نمی شود. اگر دندان های شما زرد رنگ می باشد ، می توانید با دندان های لمینت سرامیکی ، سفیدتر به نظر برسید.

 

دندانهای لمینت مانند سایر روش ها کوتاه مدت نیستند. شما می توانید سالها از این دندانها به صورت سالم استفاده کنید. در برابر جویدن مقاوم است و بنابراین تغذیه راحت را ارائه می دهد. در برابر سیگار کشیدن ، چای ، قهوه و نوشیدنی های سرد نیز مقاوم است. بنابراین می توانید از همه چیز به راحتی استفاده کنید. علاوه بر این ، از آنجا که قیمت آن خیلی گران نیست ، ارزان تر از سایر روش های دندانپزشکی است.



:: برچسب‌ها: دندانهای جدا شده, لامینا, لمینت, دندان لمینت, دندانپزشکی, بهداشت دهان و دندان,

نویسنده : رضا نیکبخت تاریخ : پنج شنبه 4 دی 1399

بیش از 400 دارو باعث خشکی دهان می شود!

https://brownslinedental.com/wp-content/uploads/2018/05/etoicoke-dentist-browns-line-dental-family-dentist-dental-cleaning-dry-mouth-help.jpg

بیش از 400 دارو باعث خشکی دهان می شود!

خشکی دهان یک بیماری شایع است که به دلایل مختلف ایجاد می شود. بزاق کم به دلیل خشکی دهان مشکلات جدی به همراه دارد. بزاق مهمترین و طبیعی ترین مکانیسم تمیز کردن دهان است که دندان های ما را در برابر بیماری های لثه و پوسیدگی دندان محافظت می کند. با این حال ، از آنجا که مصرف کربوهیدرات و غذاهای اسیدی در جوامع امروزی بیش از حد افزایش یافته است ، بزاق به تنهایی نمی تواند ما را در برابر بیماری های لثه و پوسیدگی محافظت کند. به همین دلیل ، لازم است اقدامات مراقبت از دهان و دندان مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان انجام شود.

 

خشکی دهان مشکلات زیادی در کاهش بزاق ایجاد می کند. بیماران شکایاتی مانند احساس سوزش در زبان ، عدم توانایی جویدن در هنگام مصرف غذاهای خشک و مشکل در چشیدن دارند. بیمار اغلب احساس تشنگی دارد. ناراحتی مانند بوی بد دهان ، ترک لب ها و حتی مشکل در صحبت کردن ممکن است ایجاد شود.

 https://th.bing.com/th/id/R87d59b476ff8c45498fd83ce12cb190c?rik=1c2V4Wpo9fzYhw&riu=http%3a%2f%2fgulfshoredental.com%2fwp-content%2fuploads%2f2017%2f04%2fDry-Mouth-Treatment.jpg&ehk=xFS3fkrpodkZLxPAdxY6MYOPD1L0lc5Z1roQ2ve5WqU%3d&risl=&pid=ImgRaw

دلایل زیادی برای خشکی دهان وجود دارد. ما می توانیم به طور خلاصه رایج ترین دلایل را به شرح زیر ذکر کنیم.

 1- به دلیل انسداد بینی ، افراد با دهان باز می خوابند. این وضعیت باعث ایجاد رطوبت کافی در داخل دهان نمی شود.

 2- بیماریهای سیستمیک مانند دیابت ، پارکینسون ، آرتریت روماتوئید ، ایدز می تواند باعث خشکی دهان شود.

 3- روشهای مورد استفاده در درمان سرطان مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی ممکن است منجر به کاهش بزاق شود.

 4-برخی داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. داروهای آنتی هیستامین ، بازکننده بینی ، تسکین دهنده درد ، داروهای ادرار آور ، فشار خون و افسردگی هستند. بیش از 400 دارو باعث می شوند غدد تولید کننده بزاق و غدد بزاقی به درستی کار نکنند و در نتیجه خشکی دهان ایجاد می شود.

 5- در دوران یائسگی ، به دلیل تغییر در سطح هورمون های زنان ، ممکن است خشکی دهان دائمی ایجاد شود.

6- آخرین اما شایع ترین آن خشکی دهان است که به دلیل کاهش میزان بزاق در اثر مصرف سیگار ، کافئین و الکل ایجاد می شود.

 

خشکی دهان چگونه درمان می شود؟

 

اول از همه ، بیماری تشخیص داده می شود و درمان با توجه به علت آن اعمال می شود. تنها راه دائمی برای درمان خشکی دهان از بین بردن علت آن است. نوشیدن مداوم آب و استفاده از دهان شویه مخصوص تولید شده برای رفع خشکی دهان می تواند موجب تسکین شود. علاوه بر این ، دندانپزشک شما ممکن است مرطوب کننده های دهان مانند بزاق مصنوعی را توصیه کند. برای تحریک جریان بزاق می توانید آدامس های بدون قند بجوید یا آب نبات های سفت و بدون قند را استفاده کنید.

 

برای شما روزهای سالمی آرزو می کنم.



:: برچسب‌ها: خشکی دهان, سلامت دهان و دندان , دندانپزشک, پزشکی,

نویسنده : رضا نیکبخت تاریخ : دو شنبه 1 دی 1399



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به بازار یابی دندانپزشکی مي باشد.