مراقبت از دهان و دندان در بیمارانی که شیمی درمانی و رادیوتراپی دریافت می کنند
بازار یابی دندانپزشکی

بهترین متخصص ایمپلنت دندان در کرج (دکتر محسن بیاتی) بهترین دندانپزشک در کرج اجزا ایمپلنت دندان ایمپلنت دندان در تبریز تکنیک‌ها و فناوری‌های مورد استفاده دکتر پرهام پناهی مزیت‌های ایمپلنت دندان بهترین متخصص ایمپلنت در تبریز هزینه کامپوزیت دندان در کامپوزیت دندان اقساطی در غرب تهران “زیبایی لبخند با پرداخت اقساطی؛ کامپوزیت دندان اقساطی در غرب تهران” نقش هوش مصنوعی در دندانپزشکی دیجیتال دندانپزشکی دیجیتال در غرب تهران (دندانپزشکی قدس) مزایای دندانپزشکی زیبایی دندانپزشکی زیبایی در اندیشه (دندانپزشکی قدس) افراد ایده‌آل برای ایمپلنت دندان انواع ایمپلنت مورد استفاده در اندیشه بهترین کلینیک ایمپلنت اندیشه (کلینیک تخصصی ایمپلنت قدس) معیارهای انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در غرب تهران تفاوت بین ایمپلنت دیجیتال در غرب تهران با انواع ایمپلنت‌های سنتی


مراقبت از دهان و دندان در بیمارانی که شیمی درمانی و رادیوتراپی دریافت می کنند

http://www.saferadiotherapy.com/wp-content/uploads/2017/11/mature-woman-with-brain-fog.jpg

مراقبت از دهان و دندان در بیمارانی که شیمی درمانی و رادیوتراپی دریافت می کنند

قبل از شروع رادیوتراپی و شیمی درمانی ، دندان هایی که احتمالاً در دهان مشکل ایجاد می کنند باید با اجتناب از درمان های پرخطر درمان شوند.

در بیمارانی که هم شیمی درمانی و هم رادیوتراپی دریافت می کنند ، انجام هرگونه مداخله دندانپزشکی در حالی که این درمانها ادامه دارد ، ترجیح داده نمی شود. اما در مواردی که لازم باشد می توان با تأییدیه پس از مشورت با متخصص انکولوژیک بیمار ، درمان های اورژانسی را انجام داد. برخی از تغییرات در سطح سلولی در لثه ها و مخاط دهان در بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند وجود دارد. در نتیجه این تغییرات ، لثه ها و مخاط دهان ممکن است بسیار حساس تر باشند و از مکانی به مکان دیگر خونریزی کنند. این تغییرات پس از پایان شیمی درمانی به تدریج به حالت طبیعی برمی گردد. برخی از موارد وجود دارد که باید برای راحتی و سلامت عمومی بیمار در طول درمان شیمی درمانی مورد توجه قرار گیرد. در طول دوره شیمی درمانی (مگر در مواردی که آنکولوژیست غیرقابل بیان باشد) ، بیمار باید به بهداشت دهان و دندان توجه کند. مسواکی که وی استفاده می کند باید نرم و مکرر عوض شود ، خمیر دندان هرگز نباید منتول ، نعناع و غیره باشد. نباید داشته باشد. استفاده از برس های برقی و قابل شارژ توصیه نمی شود. بیمارانی که از پروتزهای متحرک استفاده می کنند باید به تمیزی دندان مصنوعی خود توجه کنند. استفاده از پروتز می تواند به منظور بهبود "ضرباتی" که ممکن است به دلیل حساس بودن مخاط دهان رخ دهد ، قطع شود.

 

خشکی دهان ممکن است در بیمارانی که تحت رادیوتراپی هستند ، به ویژه در ناحیه سر و گردن ، به دلیل کاهش میزان بزاق در پرتودرمانی ، رخ دهد. خشکی دهان حاصل باعث افزایش حساسیت مخاط دهان می شود ، بنابراین باعث ایجاد زخم و عفونت می شود. علاوه بر این ، بزاق کاهش یافته باعث می شود دندان از روند تمیز کردن مکانیکی محروم شود و پوسیدگی دندان و اختلالات چشایی را افزایش دهد. از بزاق مصنوعی می توان برای رفع خشکی دهان استفاده کرد. اگر از پروتز متحرک استفاده شود ، می توان استفاده را قطع کرد.

 

بعلاوه ، در بیمارانی که تحت تابش ناحیه سر و گردن قرار گرفته اند ، ممکن است پوسیدگی موسوم به "پوسیدگی شیب دار" بر روی دندان ایجاد شود ، به خصوص از رابط دندان شروع شده و تا خط اتصال دندان لثه پیش می رود. این کبودی ها پس از پرتودرمانی (رادیوتراپی) بدون هیچ مشکلی درمان می شوند.

 

برای بیمارانی که از ناحیه سر و گردن تحت تابش قرار می گیرند انجام هیچ روش دندانپزشکی ، به ویژه کشیدن دندان توصیه نمی شود (با این شرط که بین 6 ماه تا 2 سال متغیر باشد). تصمیم گیری در مورد همه این اقدامات توسط دندانپزشک همراه با آنکولوژیست معالجه بیمار انجام می شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: دندانپزشکی, مراقبت از دهان و دندان , شیمی درمانی, رادیوتراپی,

نویسنده : رضا نیکبخت تاریخ : شنبه 26 تير 1400



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به بازار یابی دندانپزشکی مي باشد.